História Renault Trafic I (1980-2001)
Renault Trafic I bol predstavený v roku 1980 ako odpoveď Renaultu na zvyšujúci sa dopyt po všestrannom a modernom ľahkom úžitkovom vozidle. Nový model, navrhnutý ako náhrada za zastaraný Renault Estafette, bol zameraný na podniky hľadajúce spoľahlivú modulárnu dodávku. Trafic I, ktorý konkuroval modelom Ford Transit a Volkswagen Transporter, ponúkal rôzne konfigurácie, aby vyhovoval rôznym potrebám trhu.
Vývoj a technické špecifikácie
Renault Trafic prvej generácie bol k dispozícii s pohonom predných aj zadných kolies v závislosti od požiadaviek na pohonné ústrojenstvo a užitočné zaťaženie. Dodávka bola navrhnutá s krátkou kapotou, ktorá umožňuje ľahký prístup k motoru a zároveň maximalizuje nákladný priestor. Počas dvoch desaťročí výroby prešiel Trafic I niekoľkými aktualizáciami, vrátane faceliftov a vylepšení hnacieho ústrojenstva.
Možnosti motora v Renault Trafic I
Počas celej výroby Renault ponúkal rôzne benzínové a naftové motory, aby uspokojil požiadavky rôznych zákazníkov. Prvé benzínové verzie boli vybavené nasledujúcimi pohonnými jednotkami:
- – 1,4-litrový (1397 ccm) motor Cléon-Fonte
- - 1,6-litrový (1647 cm3) motor
- – 1,7-litrový (1721 ccm) motor uvedený na trh v polovici osemdesiatych rokov
- - 2,0-litrový (1995 cm3) motor pre vyššie užitočné zaťaženie
Pre tých, ktorí hľadajú úsporu paliva, Renault poskytol niekoľko dieselových možností, vrátane:
- – 2,1-litrový (2068 ccm) dieselový motor, obľúbená voľba medzi komerčnými operátormi
- – 2,5-litrový (2445 ccm) dieselový motor, predstavený v neskorších rokoch s cieľom zlepšiť krútiaci moment a hospodárnosť
Tieto pohonné jednotky pomohli etablovať Trafic I ako nákladovo efektívnu a praktickú dodávku pre prevádzkovateľov vozových parkov a podobne.
Facelifty a kľúčové aktualizácie
V roku 1989 prešiel Renault Trafic I veľkým faceliftom s cieľom modernizovať jeho dizajn a zlepšiť funkčnosť. Kľúčové zmeny zahŕňali:
- – Prepracovaná predná časť s jednotnou mriežkou chladiča a oblejším tvarom
- – Zavedenie plastových nárazníkov, ktoré nahrádzajú predchádzajúce kovové verzie
- – Zjednodušená karoséria na štandardizáciu rôznych variantov motorov
- – Vylepšené bezpečnostné funkcie a aktualizované rozloženie palubnej dosky
Tieto vylepšenia pomohli rozšíriť relevantnosť modelu na konkurenčnom trhu ľahkých úžitkových vozidiel a upevnili jeho reputáciu z hľadiska odolnosti.
Špeciálne varianty a úpravy autobusov
Jedným z definujúcich aspektov Renaultu Trafic I bola jeho prispôsobivosť pre špeciálne prestavby. Najpozoruhodnejšou úpravou bol Renault Trafic Heuliez Coach, vyvinutý spoločnosťou Heuliez v roku 1980. Tento jedinečný variant sa vyznačoval predĺženou líniou strechy a panoramatickými bočnými oknami, vďaka čomu je ideálny pre aplikácie v osobnej doprave, ako sú kyvadlová doprava a taxíky.
Okrem toho niekoľko európskych výrobcov karosérií, vrátane Auto-Sleepers a Winnebago, premenilo Renault Trafic I na obytné automobily. Tieto prestavby obytných áut sa stali obľúbenými medzi cestujúcimi, ktorí hľadajú kompaktné, ale funkčné rekreačné vozidlo. Ďalšie úpravy zahŕňali:
- – Nákladné verzie s vysokou strechou pre väčšiu úložnú kapacitu
- - Konverzie sanitky používané pohotovostnými službami
- – Chladiarenské dodávky na prepravu tovaru podliehajúceho skaze
Tieto špecializované varianty ďalej demonštrovali flexibilitu a širokú príťažlivosť Trafic I.
Výroba a vplyv na trh
Renault Trafic I sa vyrábal na viacerých miestach vrátane Francúzska a Španielska, čím sa zabezpečila jeho dostupnosť na európskych a svetových trhoch. Dlhá životnosť vo výrobe – trvajúca až do roku 2000 – podčiarkla jeho spoľahlivosť a praktickosť. Dokonca aj po jeho oficiálnom nahradení modelom druhej generácie zostalo mnoho Trafic prvej generácie v prevádzke, najmä na rozvíjajúcich sa trhoch, kde bol vysoko cenený ich robustný dizajn.
Vďaka svojim prispôsobivým konfiguráciám, širokému sortimentu motorov a silnému zastúpeniu na trhu položil Renault Trafic I základy pre budúce generácie. Zostáva významným modelom v histórii úžitkových vozidiel Renault, ktorý si vybudoval trvalú reputáciu v európskom sektore dodávok. |