Your browser does not support JavaScript!


ECOBLUE - PRELOM V DIESELOVÝCH MOTOROCH!

Ecoblue

Dňa 1. septembra 2016 norma Euro 6 začala zahŕňať úžitkové vozidlá. Je to európska smernica upravujúca emisné limity výfukových plynov motorových vozidiel. Stanovený prípustný limit emisií oxidov dusíka je 400 mg/kWh, čo znamená, že je o 80% nižší než v štandardnom limite Euro 5. Limity pevných emisných častíc boli znížené o 66%, takže sa zmestia do 10 mg/kWh. Väčšina výrobcov sa rozhodla na modernizáciu modelov už existujúcich motorov. Ford sa však rozhodol dať svojim používateľom úplne nový prvok. V obstarávacej hodnote za 400 miliónov libier, bol postavený moderný podnik na výrobu motorov v Dagenham (Veľká Británia), ktorého plodom sa stala nová rodina dieselových motorov s kódovým označením PANTHER.


Nový turbodiesel 2.0 EcoBlue nahradil jednotku 2.2 TDCi Duratorq. Je on v tomto okamihu dostupný v troch rôznych variantoch: 105, 130, 170 KM, dosahujúc aj maximálny krútiaci moment – 405 Nm!

Adblue - Ford Transit - Transit Center Tankovací otvor AdBlue, je tesne umiestnený pod tankovacím otvorom paliva, čo aj značne zjednodušuje plnenie.


Nový 4-valcový turbo diesel s priamym vstrekovaním má kapacitu 1 995 ccm a spĺňa normu Euro 6, aj okrem iného, vďaka Selektívnej Katalytickej redukcii (SCR) s 21-litrovou nádržou na kvapalný roztok AdBlue, ktorý by mal vystačiť na minutie vzdialenosti 10 000 kilometrov. AdBlue premieňa škodlivé NOx z výfukových plynov vznetového motora na neškodný dusík a vodnú paru, redukujúc emisie oxidov dusíka.


Zhotovený úplne iný základ, to práve prináša motor novej generácie EcoBlue. Je o 13% úspornejší ako jeho predchodca. Ako poukazujú aj vykonané skúšky, emisia CO2 na kilometer sa znížila na 157 gramov! Nová jednotka umožňuje servisovať autá každé 2 roky, alebo každých 60 000 km.


A ako to vyzerá v praxi?

Vďaka ústretovosti firmy Camel Camp z mesta Poznaň, len krátko o spol., je to spol., ktorá sa zaoberá predajom, servisom a prenájmom obytných automobilov, či karavanov, mali sme príležitosť minulý týždeň otestovať motor EcoBlue s kapacitou 170 konských síl vo vozidle Ford Transit Camper s budovou Eliot s celkovou hmotnosťou cca. 3100 kg. Pred začatím testu, auto malo na tachometri najazdených len 32 km! Prvý dojem po odštartovaní? Veľmi tichý chod motora aj napriek zlému odhlučneniu motorového priestoru. Dá sa povedať, že motor pracuje ako 4-piestová benzínová jednotka (napr. ako motor z rodu BMW.) - v kabíne je sotva počuteľný na voľnobehu. A vôbec neprichádza do úvahy ani najmenšie klekotanie, ako to bolo často v prípade 2.2 tdci.


Nový dieselový motor Ford EcoBlue o kapacite 2-och litrov, využíva úplne novú architektúru. Konštrukcia ponúka najnovšie riešenia. Nový dieselový motor Ford EcoBlue o kapacite 2-och litrov, využíva úplne novú architektúru. Konštrukcia ponúka najnovšie riešenia v oblasti problematiky preplňovania týmto typom turbodúchadla, vstrekovaním paliva, vrátane spaľovacieho systému, rovnako ako prichádza s novou technológiou sústredenou na zníženie vnútorného trenia



Vytvorené piezoelektrické vstrekovače zabezpečujú až šesť mikro-vstrekov v jednom cykle (čo dáva ohromujúci výsledok 0,00025s na jedno vstrieknutie!). Vstrekovač bol ukončený 8-imi kužeľovými otvormi, ktorých priemer je 120 mikrónov (menej než ľudský vlas). To umožňuje nielen účinnejšie spaľovanie, ale aj redukciu šumu. Olejové čerpadlo spoločne s prevodovým ústrojenstvom je poháňané v olejovom kúpeli prostredníctvom ozubeného remeňa. Vnútorný odpor motora bol znížený minimalizáciou priemeru ložísk vo vačkových hriadeľoch.


Silnik Ecoblue diesel - ford transit


Pri jazde je cititeľný rozdiel pri zostupňovaní prevodovky. Líši sa od modelu MK7. Prevodovky obzvlášť pri radení 3, 4 a 5-ej rýchlosti, zostali predĺžené. Vďaka tomu nie je potrebné únavné prekladanie radiacej páky. Ďalším pozitívnym prekvapením je 2000 otáčok za minútu a radenie rýchlosti do 6-tého prevodového stupňa. Jazdíme vtedy s rýchlosťou 120 km/h tešiac sa tichom! Motor nie je počuť. Jediné zvuky, ktoré k nám prichádzajú, je hluk budovy obytného vozidla a pneumatík zadnej osi.


Turbodúchadlo je to inovatívne skladové zloženie úplne novej generácie! Turbína je vyrobená z ľahkého materiálu s názvom Inconel (ide o hliníkovú zliatinu, ktorá bola doteraz používaná iba pri konštrukcii rakiet). Priemer kompresora bol znížený o 10% - vďaka čomu ešte rýchlejšie vchádza na otáčky, dosahujúc maximálne až 240 000 otáčok na minútu (pre porovnanie, predchádzajúca jednotka dosahovala 160 000 otáčok na minútu). Rotor kompresora je výsledkom frézovania (s presnosťou 2-3 mikrónov) z jedného kusu kovu. Týmto spôsobom boli zredukované vibrácie kompresora, a tým sa aj predĺžila jeho životnosť.


V ovládači turbodúchadla ozubená prevodovka nahradila starú slimákovú prevodovku. To urýchlilo prácu celého systému - kompresor reaguje bez najmenšieho oneskorenia pri vstupe na relevantný obrat z riadiaceho signálu z PCM. Sací kolektor s integrovanou hlavou je zrkadlovým obrazom pre valce 1-2 a 3-4, a týmto sposobom bolo získané takmer identické naplňovanie valcov. Uloženie kľukového hriadeľa má 10-millimetrové odstavenie vo vzťahu k osi valca, umožňujúc zníženie trecej sily piestov o steny valca a zabezpečujúc ich opotrebenie.


Avšak, ako sa tieto inovácie prekladajú na spaľovacie procesy? Motor bol podrobený ťažkej skúške, čo má za následok spotrebu paliva na úrovni cca 11,5 litrov. Pre porovnanie, karavan s motorom 2.4TDCI MK7 spálil pri tej istej skúške, asi 14,5 litrov. Pokrok pri spaľovaní je naozaj uspokojivý. Nová jednotka, sa vďaka tomu stáva úspornejšia - a tým aj šetrnejšia k životnému prostrediu. Pri normálnej, každodennej prevádzke, motor bude spaľovať menej ako 10 litrov. Tak ako na hmotnosť 3,1 tony a vysokú budovu karavanu je to naozaj senzačný výsledok!




Vedeli ste, že ... ?

Naše ďalší blog články: